Søk i denne bloggen

onsdag 15. september 2010

Numero 1

Studiestart Liège!


Nå er jeg i byen jeg sannsynligvis blir i de neste syv årene +/-.

Jeg sier sannsynligvis fordi det fortsatt er trøbbel med det belgiske byråkratiet, men jeg har nå engasjert kanskje fem-seks personer som hjelper til med min klage på forskjellige nivåer. Ser lyst på fremtiden, men som sagt, intet er gitt.

Jeg sitter på Hotel les Acteurs i 4. etasje. De har internett, en meny som består av tre ting; Croque Monsieur (loff med jambon og fromage i toastjern), spaghetti bolognese og Potage à la maison, og veggene fylt med plakater av gamle filmikoner. Over senga på mitt rom er det dessverre bare et ganske skummelt bilde av Jack fra The Shining, menmen. Det ville vel blitt for pent her med Audery Hepburn over hodet.


I dag var jeg på første velkomstsesjon hvor alle 600 (!) søkere på Médecine, première cycle deltok. Vi var i to auditorier, og jeg kom litt sent, så jeg var på auditorium 304 hvor vi så på film på en stor skjerm av hva le Recteur prof. Bernard BENTIER sa i auditorium 604. Har også vært på introduksjon til faget Santé et le societé, et fag mange vil kalle et svadafag, men jeg syns det var kjempeinteressant!

Andre nyttige tall om å studere medisin i Belgia:

Alle elever som har et Baccalaurat (vitnemål med generell studiekompetanse) skal ha accès aux études universitaires. Det er kun for ingeniørstudier man har en opptaksprøve (tror jeg). Det er noe med oversettingen av mitt norske vitnemål som gjør at jeg ikke har blitt immatriculé enda, men jeg skal egentlig ha tilgang på universitetsstudier med mitt vitnemål. (Jeg kommer tilbake en gang med en detaljert KLAGELISTE som omhandler denne prosessen!!! Jeg er sur og lei og bitter pga. dette.) Men siden alle får lov til å begynne på første året, er det desto færre som får fortsette. I fjor ble rundt 600 håpefulle studenter immatriculés, mens bare rundt 30% av disse fikk gå videre til andre år.

Dette kan virke avskrekkende, men så snakket jeg med nydelige madame MEURENS, som sa: Husk nå, at alle får begynne, men det er mange drop-outs under studiet som ikke blir registrert. Det er 30% av de som var immatriculé som fikk under 12/20 på eksamener etter første år.

Hun hevdet også at mange ikke er motiverte, og at det til og med er noen mademoiseller som faktisk bare begynner for å få seg en legekjæreste!!! Dette finner jeg übermorsomt! Tenk deg det’a! Hurramegrundt for at jeg slipper å ta hensyn til disse :)


I morgen blir en tøff dag fra 08:30-17:30, hvor alle studentene skal få introduksjon i fagene Biologie, Physique og Premiers Secours. De begynner altså med pensum allerede. It’s gonna be tough, uten tilgang til mine egne fag på MyULG (belgiske Fronter) men jeg skal klare det. Jeg har bl.a. alliert meg med en dude fra Mauritsius eller Maldivene, St. Maurice på fransk iallfall, som skal si fra om de bytter timeplanen eller lignende. Så håper jeg at situasjonen løser seg innen et par uker.

Ellers har Liège en superkul togstasjon! (Bilder kommer om en lang stund. Jeg har også lyst på en hipp, kul blogg som blir lest av mange, et ikon for oss unge studenter i dag, men det får bli etter at jeg har kranglet ferdig med byråkratiet). Jeg passerte også, på vei hjem fra en nesten to timer lang samtale med en dame som hjelper meg å skrive klagebrev på en francais informel impeccable, baren hvor vi AFS-studenter hang hver 1. onsdag i måneden (eller hver siste onsdag i måneden? Jeg husker ikke lenger.) og standaren har ikke endret seg. Den er i et trangt smug, og det dundrer pop/teknomusikk ut, og det kryr av fulle tenåringer allerede klokka seks på kvelden (som faktisk er ganske sent, når man begynner i ettiden. De er unnskyldt, de er jo unge og dumme). Det var et morsomt gjensyn, men jeg turte ikke gå inn eller noe. Det ble for harry, rett og slett.


Det er mange artige små detaljer jeg skal fortelle om senere, men nå må jeg renskrive velkomstnotatene fra i dag. Og kjøpe lunsj til den ni timer lange morgendagen. Og skrive et par mail til diverse offentlige/halvoffentlige instanser. Og kanskje få sett The Shield.


En liten ting:

Det er gameshows på mange, mange kanaler. Med glorete farger, slitsomme programledere og lettkledde hjelpedamer. Jeg forstår spørsmålene rent språklig, men jeg forstår ikke hvorfra de kommer i det hele tatt.


For eksempel:

Hva er en god unnskyldning for en kvinne å spise sjokolade?

At hun er sulten.

Dette svaret gav 38 poeng. ? ? ?


Vær så god, forsøk å tippe reglene. Det er verre enn Nytt på nytt-poenggivingen.


Donc, je vous laisse, vous sohaitant une bonne soirée.


Bis Trine.


PS: Forslag til kallenavn til meg som kan uttales på fransk og har litt snert/er pent mottas med takk.

2 kommentarer: