Søk i denne bloggen

mandag 19. november 2018

A lesson IRL

Hello fam.

Jeg tenkte en oppdatering er på sin plass, det har skjedd ca 100.000 ting siden sist. 
Alt er vel sånn egentlig, men jeg må fortelle om noen av mine mange problemer. Tror dette blir en hulter til bulter-historie, men det får bare være. Bear with me. 

Så jeg har flyttet inn i Lièges fineste leilighet tror jeg. Tredje uka i oktober hadde jeg "ferie" for å flytte. Verdens beste pappa kom ned til Liège for å hjelpe med flyttelasset, for hvis dere ikke visste det så har jeg faktisk SYKT masse ting. Ingen less is more her i huset. Men jeg ELSKER alle tingene mine. Alle vennene mine er superbusy (vi er jo alle på starten av karrieren og de første månedene man jobber som lege - det er styr for ALLE), men siden jeg har verdens mest effektive paps - og at vi jobber så bra sammen, samt at min lille nye Citroën C2 har et superpraktisk bagasjerom, så klarte vi å få over alt småpellet på egenhånd! Jeg fikk nøklene mandag 22. oktober. Vi var på IKEA og kjøpte en X-tra lenestol, vi var på Mediamarkt og kjøpte en sykt bra TV (som pappa hjalp meg med å velge siden jeg bare ville ha en OK TV men ikke er interessert nok til å sammenligne forskjellige TV'er selv). TV'en gikk akkurat bare såvidt inn i Citroënen. Pappa måtte dessverre gå ^^ Så på onsdagen den uka kunne vi faktisk ha sett Rosenborgkamp på TV i min nye leilighet - men vi gjorde faktisk ikke det. Vi hadde så mye annet å gjøre. 

På fredagen kom flyttefolkene og det var også bare masse uforutsette utfordringer som var utenfor min kontroll. Dere som kjenner meg vet vel at jeg oftest har litt flaks og nesten alltid har flaks, jeg er ikke i det hele tatt vant til trøbbel. Så det var litt mye på en gang her. Men jeg kommer til det. Vi fikk flyttet alle møblene via heisen i huset inn i en liten kassebil, og det gikk akkurat på håret å få alt inn i den bilen. Flyttemannen hadde helt sykt imponerende 3D-syn, og så akkurat hvordan ting måtte pakkes for at det skulle bli plass nok. I mitt nye bygg i bydelen Outremeuse (sykt kul bydel!!!) er det ca verdens minste heis og vi var iallfall helt sikre på at det ikke kom til å være mulig å flytte i den (vi hadde leid en lift). Men det hadde begynt å blåse ute og flyttemannen var ikke så hypp på å bruke liften. Han sa : Det går greit i den heisen der, den er ikke så liten ... Og den eneste tingen hans stakkars kollega måtte bære opp de 119 trappetrinnene var "hodet" på senga mi! Alt det andre gikk inn i miniheisen! Jeg tror den må ha en Mary-Poppins-veskefunksjon eller noe. Menmen. Veldig glad og fornøyd for at alt er på plass! Her ser dere alle mine ting som er tilstede i min nye leilighet, men ikke enda på plass : 





Så fredagen begynte vi å ordne opp alle møblene som måtte skrus opp igjen. Første natt i leiligheten var fredag til lørdag. Og så på lørdagen skulle jeg og en bekjent vaske ned leiligheten min der jeg bodde før. Jeg har problemer med hun jeg leide hos som prøver å loppe meg for så mye penger som overhode mulig, så det er et annet problem jeg aldri har vært borti før. Har ikke kjent/hatt noe direkte å gjøre med mennesker som bare er 100% upålitelige. Så jeg lærer meg å ikke stole på folk. Det tok 31 år, men bedre sent enn aldri. Men voilà, det er et av mine problemer at the moment. Men vi vasket og vasket og gjorde leiligheten reinere enn den noen gang har vært mens jeg har bodd der ^^ Første gang på fire år vinduene ble vasket! Vi vasket og ordnet i fire timer !!! Og så fant jeg tilbake til pappa. Vi gikk ut for å feire den flotte nye leiligheten og spiste middag ute i Roture, som er restaurantstrøket hvor VI kommer til å gå ut å spise når DU kommer på besøk <3 Da vi kom tilbake til leiligheten og jeg skulle inn på rommet så gikk dørhåndaket løs fra døra - dørhåndtaket på en annen dør var allerede løst og vi hadde fiksert det. Men på soveromsdøra hadde håndtaket ikke vært løst. Så jeg åpnet døra på en dum måte, håndtaket gikk ut, jeg fikk over balanse og falt på mitt høyre håndledd. Søndagen tok jeg bare smertestillende og tenkte : Det er ikke brukket, jeg har ikke tid til å dra på akutten og sitte i fire timer å vente, jeg får besøk av M og J etc. Masse unnskyldninger. I etterpåklokskapens tid burde jeg nok gått direkte på akutten. Menmen, det gjorde ikke så vondt, jeg fikk videokonsultasjon med en bekjent akuttlege, jeg tenkte jeg sjekker det før jeg går på jobb på mandag. Så vi hadde en ganske fin ettermiddag med papsen og M og J, J er nå min offisielle fotograf av viktige hendelser ^^ Jeg vil ikke vise for mye av hvor fint jeg bor her enda - for dere må komme på besøk! Jeg lover det er finere IRL. Men her er iallfall et bilde fra søndagsbesøket, man ser også at jeg har bandasjert håndleddet som jeg her fortsatt tror ikke er brukket. 

 
Voilà - dere har vel forstått at håndleddet er brukket nå. Jeg hadde håpt at jeg kunne jobbe på avdeling så jeg ikke går glipp av masse kunnskap allerede i starten, men sånn er det. Ikke noe å gjøre med det. Jeg er sykemeldt til neste kontroll hos ortopeden, men ved godt mot om at det blir bra å starte igjen. Mye styr på jobb - men det er utenfor min kontroll uansett. Jeg ELSKER å jobbe som barnelege. De tre ukene jeg rakk å jobbe var helt supre. Og denne tiden jeg ikke jobber skal jeg bruke på å skrive en artikkel og sånt så det blir ikke helt bortkasta likevel. Men jeg er litt snurt. Ikke vant til at ting ikke går min vei. Det er selvsagt høyre håndledd jeg brakk. Jeg klippet håret sånn at det blir lettere å vaske det. Og jeg spiser bare ferdigmat for tiden. Gleder meg VILT til å bli to-hendig igjen. Men jeg har venner i gull her og alle er snille og hjelper masse til <3 For eksempel kom Jeanne innom og tok dette flotte bildet av den første Rosenborgkampen vi faktisk fikk sett på min nye store fine TV : (hun hjalp til med mer enn bare det altså - men det var ganske kos! ) 





 Siden jeg har flyttet inn i ny leilighet har jeg hatt innflyttingsfest! Jeg klarte å få se ganske mange av vennene mine - alle er som sagt superbusy og helgene blir kjapt fylt opp. Men jeg fikk uventet hjelp! Kristine Ø kom fra Freibourg og hjalp til! Det var superkos å se Kristine igjen (som jeg fortsetter å treffe veldig ofte til at vi alltid bor i forskjellige land!). Da hun kom på fredagen kjørte vi til et pittelite brasserie i Grâce Hollogne og kjøpte to kasser med øl som heter "La Belle Ardente". Det er en ambrée som er kjempegod. Liège kalles "La cité ardente". Ardente betyr "lysende" eller noe i den duren. Vi har en festival (à la quarten i Kristiansand) som heter "les ardentes" etc etc. Jeg trodde det var fordi det er en lysende by - sånn filosofisk, eller med masse folk, eller noe i den duren. Men det viser seg at det heter La cité ardente fordi det var en gigastor bybrann i 1468. Så ikke et koselig navn sånn originalt sett iallfall. Men det høres pent ut hvis man ikke vet om bybrannen. Denne belgiske ølen blir brassert hos la brasserie Cosse ( https://www.brasseriecosse.com/  ) av en fetter til en venninne. Jeg skal reklamere så mye jeg kan for denne veldig gode ølen, som har en pen flaske og et pent navn, og blir laget på et superkoselig brasserie som er i huset til Pierre. Voilà. Kommer dere på besøk kan vi dra dit. Kristine fikk lov å tappe en flaske med øl til og med !!!! Innflyttingsfesten var en succès vil jeg påstå. Mange forskjellige folk. Nabodamene kom innom til og med! Jeg har noen sykt koselige naboer i 6e etasje :) De skriver jeg kanskje om en annen gang. Og så resten av helga hang jeg bare med Kristine, det er ikke en dum helgeaktivitet. 

 
Det har vært helt nydelig vær disse dagene. Jeg har hatt litt for mye å gjøre til å gå ut masse på tur, men jeg gikk forbi bygningen min utenfra her om dagen, og her kan jeg vise dere den : Det er et bygg fra 1937 i art-deco-stil tror jeg. Like ved "la derivation". Outremeuse er egentlig en slags halvøy i midten av Liège. Jeg skal lage et innlegg om Outremeuse senere når jeg er litt mer informert om all folkloren. Det er en superkul bydel ! 





Og så skal jeg bare på tampen fortelle litt om denne helga. Jeg hadde obligatorisk kurs på en gård langt ute i GOKK med pediatrien - noe som var planlagt for tre måneder siden. Det var helt utrolig interessant, de snakket om søvn for barn og palliativ behandling og det var bare utrolig bra faglig input. Jeg ble sittende på bord med folk fra et annet universitet så jeg fikk knyttet litt kontakter med noen utenfra - det er alltid nyttig. Og jeg hadde stæsjet meg litt opp siden jeg senere på dagen skulle avlegge den hippokratiske ed i Liège og ikke hadde tid til å skifte (pluss at det er vanskelig å gjøre ting med kun en venstrehånd). Så en av gigasjefene i pediatrien kom bort for å snakke med meg for å høre om det var jeg som var den neste som skulle holde foredrag :D :D :D Jeg sa pent at jeg nok bare var en skarve førsteårsassistent - men det var litt gøy :) Det hjelper å kle seg opp! Og så er jeg selvsagt litt eldre enn de andre (tror de som har gjort studiene direkte her er ... 24 år gamle nå på førsteåret?). Men altså ja. Det var gøy. 
Vi kom for sent av gårde så vi kom for sent til seremonien. Men vi var der da det var viktig, og for min egen del syns jeg det var en flott seremoni! Legene som var uteksaminsert i 1958 og 1968 ble hedret og de gav oss råd og pekepinner. Noen syns kanskje det er litt "ovenfra og ned", men jeg syns det var koselig :) Pluss at noen av dem hadde hatt noen helt briljante karrierer! Det gjør at man får lyst til å være flink selv :) Og selve eden er ganske fin. Jeg skal skrive den ned en plass en annen gang. Men vi lover å behandle alle likt. Uansett hvor kjip du er som pasient så skal jeg behandle deg som alle andre. Jeg syns helse og politikk uansett ikke skal ha noe med hverandre å gjøre. Men dette må jeg skrive om en annen gang for jeg har allerede skrevet aaaaltfor mye. 
Her har jeg fått diplomet mitt - nå kan jeg ikke lenger forskjellsbehandle pasientene! Det har jeg lovet ! 
M og J var kommet fra Uccle og det er derfor jeg sier at J nå er min offisielle fotograf ^^ Så gikk vi hjem og fikset radiatoren på nytt og en nydelig middag i Roture på nytt.

 


Søndagen var helt nydelig, og jeg gikk på la Batte (søndagsmarkede jeg allerede har skrevet om ett eller annet sted), hvor jeg fikk tak i apero og en double jack kabel, akkurat som jeg trengte. Jeg fikk komme på besøk til Helene som har sykt masse dyr for tiden! Hun har jo hunden Jack som er ganske gammel og ikke så veldig dynamisk lenger. Hun fikk en katt, Lollipop, i sommer en gang - som hun ikke enda hadde fått kastrert. Så nå har hun fem nøster! De er tre uker gamle og jeg fikk komme og hilse på - det er ca verdens beste søndagsaktivitet ! Menage à huit! 

Voilouvoilà! Det var en liten update. Jeg har hatt litt trøbbel sånn med mye uforutsett i oktober, men det går bedre og bedre. Jeg tror det meste ordner seg. Jeg har verdens fineste leilighet, veldig snill familie og venner, og gleder meg til å få startet å jobbe igjen. Jeg har tross alt studert åtte år for å få lov til å begynne på denne verdens beste jobb. Jeg håper alle dere har det fint - og at det neste blogginnlegge skal handle om noe som ikke bare er mitt privatliv, men kanskje om assistanatet, eller kanskje om Liège ... Vet ikke helt enda. Kanskje om jula :) Men nå vet dere litt om hva som har skjedd i det siste iallfall ! 

Og en spesiell takk til papsen som var en klippe i flyttingen og håndleddsknekken og det hele. Det hadde vært 1000 ganger vanskeligere uten han. Og takk til alle de andre som også har hjulpet kjempemasse. Jeg er altfor heldig med menneskene jeg har rundt meg.

A la prochaine <3

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar