Søk i denne bloggen

søndag 21. november 2010

Akademisk uke 10!

Jeg har blitt blodgiver! Blodbanken var på vift på universitetet for å tiltrekke nye givere, og reglene i Belgia er annerledes enn i Norge. Hjemme må man vente i ett år etter at man har vært utenfor det trygge, europeiske området (dette er sånn ca. det jeg husker, kan ikke regelverket 100%). Dette har gjort at jeg har vært ekskludert siden 2006, faktisk, da jeg var i Brasil i jula. Og siden da har jeg hele tiden beveget meg utenfor safe-sonen.
Her er karantenetiden bare fire måneder, uansett grunn. Er du ”clean” de siste fire månedene, tar de blodet ditt, men de tester det selvsagt i tillegg. Hjemme må man vel ta en blodprøve først for å sjekke om man er eligible? Igjen, ikke sikker på reglene, men det var flott å få gitt blod her i Belgia iallfall! Det gikk på 1-2-3. Jeg ble hastet inn til legen som må snakke med en, gå gjennom risikoene, sjekke at man har svart ærlig på spørsmålene og sånt. Han var en raring, men han hadde gått på ULg sammen med en nordmann! (Han sa nordmannen het Sven, men det viste seg senere at han heter Cedric.) Så jeg er ikke første nordmann på medisin i Liège! Ganske kult! Men altså, jeg gav mine 0,45 liter med blod, drakk fire bokser brus (og tok med to ekstra hjem), og spiste noen Madeleiner. De er veldig opptatt av å få i en sukker etter blodgivning. Og jeg kjente ingen forskjell på kroppen før og etter! Flott! Snakket med Paul (han som er sønnen ved siden av, som ordner ting), og han syns det virker bra å få fornyet blodcellene sine en gang i ny og ne, derfor bra å gi blod. Jeg er enig.
Neste dag, da jeg syklet til TP biologie, kjente jeg at hjertet banket litt kraftigere enn normalt, men det er alt jeg har følt av forandring. Hepp hepp.

Ellers har jeg funnet en annen nordmann i Liège!!! Hurra! På examen de maturité sa eksaminatorene at de hadde hatt ei norsk jente der dagen før, og så fant de kontaktinformasjonen hennes, og det viste seg at hun også bor i Liège! Og hun har vært igjennom nøyaktig den samme mølla som jeg har mht. Service des equivalences og alt sammen! En medsammensvoren! Det var pretty awesome. Hun hadde sett meg på den skriftlige eksamenen, og skjønt jeg var den andre norske, men så gikk jeg før henne og hun fikk ikke sagt noe. Litt tilfeldig at vi fikk tak på hverandre, men (jeg repeterer): AWESOME! Vi var og så Harry Potter på fransk. Også awesome.

Kommende fredag får jeg vite om jeg sto på examen de maturité. Jeg håper håper håper og tror egentlig det, men man kan aldri være sikker. Så jeg er litt … ambivalent i forhold til det. Tenker: Det må jo ha gått bra, det er jo en modenhetseksamen!?!? men så tenker jeg: Man vet jo ALDRI hva belgierne egentlig er ute etter… Så krysser fingrene og håper på det beste. NÅR jeg har fått dokumentert at jeg kan gå på universitetet og får immatriculert meg, DA begynner jeg for alvor. Jeg klarer ikke fokusere 100% på det jeg skal lære meg, når det ikke er sikkert at jeg får lov til å ta eksamen engang. Jeg vet det er dumt, men jeg kan ikke noe for det. Nå har det gått ti uker, og vi begynner å nærme oss slutten på pensum som skal læres til første eksamen, og jeg har mye igjen å forstå. Men jeg prøver nå. I fysikken skal jeg begynne fra scratch nå. Forstå hver bidige lille sak, helt fra mekanikken i begynnelsen. Bevegelsesformlene. For det nytter ikke å forstå kapittel 5 uten å ha forstått kapittel 3. Men nå har jeg faktisk lyst til å lære det! Det er en forbedring. Litt samme i kjemi også. Eller, der forstår jeg det meste, men å huske alle finurlighetene… Der ligger utfordringen. Jevn jobbing er nok svaret også her. Og i biologi er det jo bare fryktelig mange ting å huske på. Ikke teoretiske eksempler, slik som i de andre fagene, men ren husk+forståelse. Heldigvis er det gøy.
I tillegg har vi eksamen i biostatistikk (som burde være greit, det er til og med lov å ha med boka, men man må jo fortsatt forstå det man regner på….) epidemiologi (som vi hadde første forelesning i på fredag. Det virker OK) og … vel jeg tror vi har en eksamen til, men akkurat nå kan jeg ikke huske i hva… Lover ikke bra…
Men eksamenene mine er fra 10.-30. januar, så jeg har hele jula til å lese. Det kommer godt med.

Ellers er det 9 grader og sol i Liège. Jeg skal snart på marked og kjøpe klementiner. Og shampoo. Så skal jeg prøve å ikke kjøpe noe mer hele uke 11. Budsjett og slikt. Men når jeg får skrevet meg inn på universitetet kan jeg endelig komplettere søknaden til lånekassen og få litt penger. Blir spennende!
Alle må krysse fingrene for at det gikk bra med maturitetstesten! Lov meg det!
Så skal jeg fortelle hvordan det gikk til helga. Oh jes.

1 kommentar:

  1. Her er det meste på kryss og tvers. Ikke bare for din skyld, men mest det ..........

    SvarSlett