Søk i denne bloggen

mandag 1. november 2010

Akademisk uke 7!

FAMILIEBESØK!

Det er det viktigste som har skjedd denne uka. Det vil si, fredag var jeg grytidlig på plass i Bruxelles for å skrive en stil for å vise at jeg er moden nok til å studere på universitet, det var vel strengt tatt ganske viktig. Samt vi stilte klokken en time bakover på søndagsmorgenkvisten, også ganske viktig. Men i livet var det mamma og pappa på besøk som skilte seg ut som det mest skjellsettende. Jeg har jo bodd hjemmefra noen ganger tidligere, men jeg har aldri bodde hjemmefra på ordentlig. Ikke en plass jeg regner med å bli virkelig lenge, og muligens ikke flytte hjem noensinne (bortsett fra de første feriene nå, da). Så det var rett og slett ganske spennende. Og fy søken så koselig det ble! Litt mye støv i oppgangen, og litt kronglete kjøkken, men ellers absolutt godkjent bopel. Og fantastisk koselig frokost hos meg! Det var ildprøven, nå er det godkjent! HURRA HURRA HURRA! Nå er det mandagskveld, og mamma og pappa er på flyet hjem, og jeg ble litt småmelankolsk, som jeg alltid blir når jeg sier adjø for en stund. Eller, egentlig når noen reiser fra meg. Da blir jeg litt trist. Men det er ikke noe kjipt i det hele tatt når jeg reiser min vei selv. Snodig.


Derfor har jeg kjøpt inn sjokolademousse, druer og kirsebærøl. Dexter lastes ned, og jeg skal bare kose meg resten av første november. Når man er høsttrist er det to ting man kan gjøre. Grine litt og synes litt synd på seg selv, eller nekte å grine og finne på masse kos istedenfor. Velger selv det siste alternativet.

På skolen, eller universitetet da, har det ikke skjedd fryktelig mye spennende. Jeg gikk glipp av siste forelesning i Biostatistique fordi jeg var i Bruxelles og tok min examen de maturité. Det var litt trist, da Monsieur ALBERT er en av verdens søteste gamlinger. Han ser skjønnheten i symmetri, ikke bare i virkeligheten, men også i tall. Han har mange forskjellige dataprogrammer som trekker tilfeldige nummer, og underbygger teoriene sine, og han ELSKER DEM! Han sa takk og takk for oppmøtet, det har vært nydelig å holde følge, jeg ønsker dere alt godt videre. Og alle var enige om at han var en hjerteknuser. Så det skulle jeg gjerne ha fått med meg. Vi har ikke hatt noe biologi denne uka, som har vært litt digg/tid til å gå gjennom stoffet til nå. Kjemi hver eneste dag. Alle professorene gjør forresten narr av kvinner. Til og med den kvinnelige fysikkprofessoren sier ting som: ”Dere må si fra hvis jeg regner feil, dere vet jeg er jo tross alt hunkjønn jeg også, det skjer...” Jeg blir knallprovosert, faktisk! Ikke fordi det ikke er sant, noen ganger er vi tustete. Men det er da virkelig guttene også, og det snakkes det ikke om! De bygger opp om mytene om de teite skillene mellom gutter og jenter vi alle kjenner til, men burde holde oss for gode til å tro på. Men jeg sier ingenting. Jeg tar ikke en slik diskusjon på fransk foran 500 andre mskr. Men det koker inni meg innimellom.


Om to nye uker får jeg på ny besøk fra Norge, og det blir SUPERBRA! Vi skal gjøre ALT som er fint her. Og jeg skal få prøve meg som vertinne på ordentlig! Det blir spennende. Håper på bra review i etterkant.

Her er forresten alt stengt 01.11.10, det er helligdag. Derfor lite shopping med foreldrene på slep. Det var nok til alles beste. Jeg er superglad for alt vintertøyet de tok med, og skal sporentreks opp og skifte til fleecebuksene faktisk. Det hadde jeg glemt!


Håper ingen har blitt klint til med egg grunnet allhelgensaften. På tivoli i Liège gikk en gjeng kledd ut som ninjaer. De var faktisk ganske skumle.


Og apropos skummelt: 14 drepte på fotballkamp i San Pedro Sula, Honduras! Landet ligger nå an til å bli landet med høyest drapsrate pr. innbygger i år!


(Les den lite opplysende artikkelen på db.no:

http://www.dagbladet.no/2010/10/31/nyheter/utenriks/drap/14077173/)


Trist og skummelt.

Kanskje greit å trille en tåre for Honduras, tross alt.:'(


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar