Søk i denne bloggen

søndag 24. oktober 2010

Akademisk uke 6!

Nå er det andre søndag på egenhånd i Liège.

Min lokale Delhaize åpner klokka 07:30 på søndager, og har nystekte rundstykker og viennoiseries. Nypresset appelsinjuice, varme rundstykker og et pain-au-chocolat til frokost = TIDENES START PÅ DAGEN!

Også nytrukket kaffe da, jeg har nå en filterdings (hvis noen vet hva det heter på et hvilket som helst språk, si fra!) + kaffefiltre + Guatemalakaffe, og det føles nesten som frokostene i Brasil forrige nyttår!! Men her er det bare meg som drikker kaffen, da. Ingen Hanne å trakte til. Begynner å bli knallgod på å beregne nøyaktig en kopp med væske (hvis ikke svømmer jo kaffen over). Føler det er en lifeskill to be reckoned with.

Ellers har jeg vært på IKEA på ordentlig for første gang! Det var litt slitsomt, og er ikke noe jeg kommer til å gjøre oftere enn jeg må, men HALLO SÅ GØY Å BYGGE IKEAMØBLER! Nå har jeg forsøkt det, for første gang, og jeg har bygget krakken Beqvëm (som for øvrig er innkjøpt inspirert av mamma, som har ønsket seg denne siden 70-tallet en gang, men bare har ventet på IKEA i nærheten av hjemmet). (+ veldig fornøyd med timingen, å ha vært på IKEA samtidig som det åpnet hjemme. Føler meg i sync med Kristiansand o pet mer spirituelt nivå, liksom. For jeg tenkte ikke på det, det bare skjedde!) Byggingen gikk veldig fint. Det er LEGO for voksne, med et resultat som kan brukes til mer enn bare leking! Jeg fryder meg! Gleder meg til sengen min kommer, det blir mer utfordrende tipper jeg. Etter at den er på plass, er jeg installert! Da skal dere få se hvordan jeg bor. Det er fortsatt litt rotete + skittent på gulvet så jeg kan ikke vise for mye enda.

Men her er arbeidsplassen min:










+ utsikten til tidenes togstasjon, fra mitt vindu:










Vi lærer på skolen hvordan man skal få cellemembranene til å funksjonere optimalt (=mer omega-3 i kosten! Det gjør membranene myke og bøyelige og mer funksjonelle), så jeg har bestilt makrell i tomat og tran fra Norge. Skal også forsøke å ha et superkosthold! Et superkostohold er (i forhold til middag, da):

3 x fet fisk, 2 x hvitt kjøtt, 1 x vegetarsk og 1 x rødt kjøtt.-middag i uka.

Det er malen, så får man ta litt til og fra. Har bl.a. kjøpt røkelaks som på en måte går som fet fisk (?) uten ødelagte omega-3-bindinger (håper jeg) som fortæres til frokost/lunsj. Men litt etter litt tror jeg også et rytmisk kosthold er mulig å oppnå! På IKEA har jeg også kjøpt to korktavler (valves d’affichage de LIÈGE!!!!), og på den ene har jeg tenkt å bare bruke til ukeplanlegging! Tegne opp

LUNDI-MARDI-MERCREDI-JEUDI-VENDREDI-SAMEDI-DIMANCHE og der lage en tidsplan for alt lurt. AKA studietid, forelesninger, andre ting som må ordnes, frister og mat. Jeg har kjempelyst til å organisere/strukturere meg! Men så får vi se hvordan det går. Jeg føler meg litt nerdete/kjedelig siden jeg leste Knausgård, og han syns at mennesker som dette virker som tidenes kjipeste, men jeg har det 100% motsatt. Jeg syns det er noe verdt å jobbe for!

Universitetslivet er fortsatt noe å venne seg til/justere rutiner etter. Jeg er ikke helt på høyden enda, og syns kjemi og fysikk er ganske vanskelig. Av og til blir jeg så stressa at jeg nesten ikke tror at jeg kommer til å klare det. Men det er snakk om hardt arbeid. Og dét skal jeg nok klare (når jeg bare ikke blir så stressa at jeg ikke gjør en ting). Men professorene er fantastiske! Det er ingen av dem som er kjedelige! Og alle kan det de snakker om. Jeg blir glad i sjela av det. Og neste fredag nå, så skal jeg til Bruxelles å ta en test (examen de maturité) som (når jeg blir godkjent) gjør at jeg endelig kan skrives inn på universitetet. Jeg får resultatet 26. november, så det er fortsatt en evighet til, men alt som er gjort er digg.

Universitetet mitt er forresten ute i skogen! Nevnt det før, men her er beviset:














+ Det er plenty med blomster rondtforbi. De holder dessverre på å dø pga. kulda, men de nekter liksom å la seg knekke! Les fleurs: Dix points!










Dette ble litt rotete. Skal skjerpe meg til neste gang mht. rød tråd i det jeg skriver. Mye fram og tilbake her. Men dere får leve med det. Jeg er jo ikke superstrukturert helt enda:

Biologiproffen Vincenzo Castronovo (som vi kaller monsieur Castro) sa at han helst ville bli kalt monsieur Castronovo (selv om han skjønner det er litt langt). Dette fordi det kvarteret HIV ble oppdaget i, i Los Angeles på 70-tallet, heter Castro-kvarteret. Iflg. han, da, altså.

Han syns også det er dårlig å gjespe under forelesningen hans. Det er visst bare jenter som gjesper, og som påberoper seg hans vrede. Han sammenligner de ellers søte jentene med flodhester, og sier han ikke har noen interesse av å se hva de har spist til frokost. Jeg er litt redd for å gjespe under forelesningen nå. Har lært meg å gjøre det uten å åpne munnen. Da får jeg tidenes morsomste noe-à-la-dobbelthake, men ikke akkurat dobbelthake. Mer som en liten ballong under underkjeven. Men han er morsom. Litt skremmende, styrer med jernhånd. Men morsom. Kan leve med det.

Senere skal jeg kanskje på marked! Ut i sola(!) en liten time, mellom fysikk og kjemi og vasking av vinduer, bad, etc.

Og har også kjøpt en valve d’affichage til postkort! Trenger flere for å fylle opp! Pene ting å se på please.

Ha en nydelig søndag!

1 kommentar:

  1. Jeg gjesper også sånn!
    Hvordan gikk modenhetstesten?

    SvarSlett