Søk i denne bloggen

mandag 28. februar 2011

Akademisk uke 3!

Hei igjen!

Her er en koselig side om jernmangel:

http://www.bloddonor.dk/donor-info/Information/jern-i-kosten-1/jern-i-kosten

Alt blir koseligere på dansk. Beinmarg for eksempel = konglemarv. Kan du tenke deg? Ville mye heller tatt en konglemarvsprøve enn en spinal tap, for eksempel.

Vi har helt enorme mengder med anatomi i begynnelsen av dette quadrimesteret. Virkelig. Åtte timer i uka ca. Det er ikke så mye i seg selv, men når forelesningene blir gitt i firetimersbolker, blir det ganske heavy. Heldigvis er det kjempeinteressant! Jeg følger med hele tiden (selv om jeg etter fire timer virkelig går på siste reserve av konsentrasjon). Og jeg tror jeg får med meg det meste. Læreren virker som om han har gjort dette 100.000 ganger før, og har ikke en flammende personlighet eller noe. Men han er så ryddig og ordentlig, og forklarer så flott! Så jeg ELSKER det fordetom! Og han misliker, som alle som holder kurs, at folk snakker mens han snakker. Men han misliker VIRKELIG folk med casquette (eller caps, da) inne! Så hver gang noen med caps snakker, sier han: EeeeEh, toi, avec la casquette, lá. Je m'en doute que vous parliez du syllabus, la...? Det er litt koselig. Han ser meg inn i øynene ganske ofte og det ser ut som om han bare venter på at jeg skal snakke sånn at han kan si: EEeeeeeEEh, toi, là..?

Men det gjør jeg jo ikke. Jeg følger bare med. Og så syns jeg det er kjemperart når folk som kommer på forelesningene, og har magic marked hele forbanna pensumboka (= ca. 9/10 ord er gulet ut) sitter og spiller på androidene sine mens han snakker! It completely escapes me how this is possible. Men flott for meg, det betyr (kanskje) mindre konkurranse senere, på en måte. Jeg snakket med en repetant som hadde fått noe à la 11,6/20 første gangen han forsøkte førsteåret medisin. (Man må ha 12/20 for å gå videre). Han sa at denne gangen sover han 4,5-5 timer hver natt, og resten av tiden leser han. . . ! . . ! WHAT!?!?!?! Jeg forstår ikke for alt i verden hvordan dette er mulig. Jeg fikk vite at gjennomsnittet tid brukt på lesing pr. uke hos medisinstudenter som står på eksamenene er 20 timer i uka. I eksamensperioden, åtte timer pr. dag. Ved første øyekast så det litt mye ut, 20 timer i uka i tillegg til alle timene vi er på skolen!?!? Men jeg har jo faktisk tre dager uten kurs. Der har jeg mine (3*7=) 20 timer! Man må jo slappe litt av og sånn også. Men tror det burde gå an å ha et noenlunde likt system. Men tenk på han gale repetanten da!?! Fem timer søvn er jo ABSOLUTT IKKE NOK!! Han må ha overdrevet. Noe grassat. Og selv om han leser så mye, så hadde han bare såvidt stått i kjemi. I biologi gjorde han det supert. Og han hadde en dårlig følelse for fysikk. Altså noe à la meg. Jeg leser IKKE slik som det ass. Aldri i verden. Menmen, whatever works.

Denne uken var jeg på en jazzkonsert! Hun heter China Moses, og konseptet var en "homage" til Dinah Washington. Kontrabass + trommer + piano + vokal. Det var nydelig å høre på! Hun var supermorsom! Jeg måtte gå alene, for det var egentlig utsolgt. Og jeg kom for sent. Men så lot de meg akkurat slippe inn. I tillegg mistet jeg lomma til telefonen min. Så tenkte jeg: Enten løpe og se etter den, eller se om bussen går. Bussen gikk om fem minutter, så jeg rakk å løpe og få den tilbake! (For selvsagt hadde noen funnet den og gitt den til vertene)! YAY! Alt jeg mister finner jeg tilbake (touche le bois!) Håper dette fortsetter. Ikke mistingen, men gjenfinningen. Musikken var fantastico. Og så har noen laget middag til meg! Det var koselig! Og dermed også fått en ny venn. En tysk jente som egentlig har en bachelor allerede, men som har to legeforeldre og egentlig synes det virker passe AWESOME med medisin. Vi snakker om kjemi, og har tenkt å dra til Latinamerika med Medecins sans Frontiers når den tid kommer. Samt dra på utveksling til Spania (evnt. America Latina) også når den tid kommer.

Og denne helga har vi laget norsk taco! Og sunget norske sanger med gitarspill til! Det var GANSKE FANTASTISK KOSELIG! Og nå har jeg bakt min første kake, til ære for Kristine Ø som har bursdag I DAG, og laget min første smoothie her også! Mat overalt! Hurra!

1 kommentar:

  1. aa bli kalt kristine Ø bringer tilbake minner fra barndommen...

    SvarSlett