Søk i denne bloggen

mandag 14. februar 2011

Resten av akademisk uke en!

Jeg skriver jo egentlige mine små referater fra hverdagen på søndager, så nå ble det litt rot i systemet. Så resten av akademisk uke en kommer her. Det har egentlig være en ganske fantastisk uke! Jeg har vært masse masse ute i vårværet, til og med gått ned fra Sart Tillmann en dag! Gjennom skogen! Det tok ganske lang tid, men var ganske nydelig også. Og så har jeg bare vært ute og gått og blitt litt mer kjent med Liège. For jeg merket at jeg ikke har vært så mye utenfor sentrum akkurat. Har bl.a. funnet en Aldi (fordi jeg skulle være så økonomisk og lur) hvor jeg kjøpte verdens ekleste yoghurter. Det var tørkede hele jordbær i! Ekleste konsistensen noensinne! Konklusjon: Kun basisvarer kjøpes på Aldi. Jeg har skrevet meg inn på treningssenter. De to første månedene er gratis, og så koster det ikke så mye resten heller. Har vært der to ganger allerede! Måtte gå før jeg var og gav blod! For det får jeg fortsatt lov til her! Marokko teller ikke som et "uønsket"-land, hvis ikke man har vært på sykehus eller noe. Men jeg må i seksmåneders karantene etter påskeferien, da... Så derfor har jeg bestemt meg for å gi blodplater så fort jeg kan, for å få gjort unna det jeg kan før jeg ikke får lov lenger. Damen som skulle sette nåla, stakk den nesten ut på andre siden av venen/armen... Så nå har jeg et DIGERT blåmerke på høyre innside av albuen. Føler meg som en narkoman... Men det er passe kult! Litt barskt. Det eneste som er litt ekkelt når man gir blod, er når de legger tubene oppå hånda di, sånn at du kjenner hvor varmt det er... Vet ikke hvorfor, men det er litt uggent. I Belgia får man en sånn slårefleks når man gir blod. En linjal som ruller seg rundt (visualiserer dere?) Den ble jeg glad for.


Neste morgen var det anatomi. Det er KJEMPEINTERESSANT! Siden læreren vår forklarer masse, i tillegg til bare å si: PUGG DISSE BEGREPENE! Og vi tegner! Det er gøy. Men han fikk ikke til å sette på luftingen i forelesningssalen, så etter to timer var det en jente som besvimte. På fransk heter det: Tomber dans les pommes, som betyr: Falle i eplene. Det syns jeg er litt koselig. Og så var jeg passe stolt over å ikke tomber dans les pommes moi même. Jeg hadde jo tross alt gitt blod dagen før, og var trøtt og sliten jeg også.. Tror det er vikinggenene mine. Så hadde jeg altfor lite tid til å hente min nå reparerte diktafon og kjøpe en Epiphone gitar (den som John Lennon bruker nå om dagen iflg. han som solgte den), og så løpe til buss/ny forelesning. Og så hadde vi første time med epistemologi, eller læren om viten/kunnskap. Det er noe filosofigreier, og lærerinnen er HELT FORFERDELIG! Jeg .... vil ikke engang snakke om henne. Hun = håpløs. Hva gir dere meg for en foreleser som biter negler gjennom hele forelesningen? Har hun ikke fått med seg noe à la Teaching for Dummies etc.? IKKE HOLD NOE FORAN MUNNEN NÅR DU SNAKKER (egentlig gjelder dette uansett) TIL EN FORSAMLING (med mindre det er en mikrofon, da...)


Så i helga har jeg endelig kjøpt meg ny sykkel! Det føles FANTASTISK og trille rundt på nytt. Jeg og Borghild hadde også en supereffektiv kveld med restaurant, kino, konsert m.m. Og selv om vi var ute en stund, var vi oppe til spinning klokka elleve på søndag. Så gikk vi opp TRAPPA I LIEGE som jeg ENDELIG har funnet! Den er 350 trinn lang. Jeg måtte stoppe hvert 100. Men før sommeren skal jeg ta den i en tur, minst. På toppen av trappa ligger sykehuset La Citadelle (jeg tror det er tre sykehus i Liège)... Om jeg noen gang kommer til å jobbe på la Citadelle, skal jeg ta trappa når jeg skal på jobb. Og om jeg får barn i Liège, så skal det være straffen om de gjør noe galt. Avsluttet dagen med frites, crochette og fanta på friteriet, og så sjokkis og film hjemme. Alt i alt: Ganske bra! I dag er det kaldt og vått. Og St. Valentins dag. Han var en prest som viet livet sitt til å vie mennesker. Så han jobbet for kjærligheten, selv om han var kristen. Så jeg syns det er OK at folk vil feire kjærligheten. Selv om jeg syns det er litt mye styr med Valentinsdagen. Jeg fikk en liten overraskelse, faktisk! Min 60 år gamle nabo (som sykler hele tiden) kom med en eske praliner og en halvliter boksøl. Han er en skrue. Men beste Valentinsgaven! No pressure liksom! For fra HAN så må det jo bare være for å være litt snill:) Jeg delte ut hjertelapper til de jeg satt ved siden av. Og venninna mi klarte ikke å fange blikket til engelsklærerassistenten vår (som hun syns er så pen/søt/snill/grei) med et hjerte med BE MY VALENTINE? på. Som kanskje er like greit, da hun har en kjæreste. Men han tok imot en hodepinetablett.


A la prochaine!



PS: Gratulerer nok en gang med morsdagen i går! Mamma, du er super!

Og alle dere som jeg snakker med hele tiden: Dere er noen fantastiske mennesker! Og jeg føler meg priviligert som har dere i livet mitt:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar